Uncategorized

Performance marketing – Hva er det? Og hvordan fungerer det i praksis

du har sikkert hørt begrepet performans marketing før, du vet kanskje litt hva det er men er litt usikker på hvordan det fungerer. jeg f.eks viste svært lite om dette temaet før jeg satt meg inn i det. det er mye forskjellig informasjon ute om Performance marketing ute på nettet. Jeg skal derfor i prøve å gjøre det lettere for deg å forstå hva strategien går ut på.

i dette blogginnlegget skal jeg ta for meg

  • hva performance marketing er
  • Hvilke fire egenskaper definerer markedsaktiviteten innenfor performance marketing?

gjennom synlighet.no tar forfatteren av «hva er performance marketing» Lars Johansen oss gjennom 4 ulike egenskaper ved metoden. Dette blir selve grunnlaget til dagens blogginnlegg

Men hva er Performance marketing? Performance marketing er en arbeidsmetode og en prosess som baserer seg på målbar markedsføring der resultater styrer aktiviteter som skal skje. aktivitetene bestemmes ut i fra resultatene som kommer frem og man benytter deretter markedsføringsformen ved kun å betale pr klikk og de målbare resultatene som oppstår

Stig Hammer skrev i sitt blogginnlegg «hva er performance marketing» «performance marketing er digitale annonsering hvor du kun betaler når det foreligger målbare resultater» han sier at det finnes 4 ulike type resultater som måles. CPM,CPC,CPL, og CPA. hver av disse har hver sin type kostnader men fellestrekket med dem er at man kun betaler for hver 1000 klikk, visning, lead og handling. dette gjør at man kun betaler for hva man får noe som har stor betydning for markedsføringsbudsjettet.

De 4 prosessene som definerer en markedsaktivitet som performance marketing

1. Detaljert målretting og segmentering

performance marketing er I stor grad motsetninger til massekommunikasjon, hele teorien handler om å tilpasse budskapet til den individuelle brukeren. det betyr at performance marketing ofte dementerer målgruppen i mindre grupper for å tilpasse budskapet som går ut.

dette gjøres ved å splitte annonsene inn i mindre grupper basert på p.eks kjønn, alder, interesser og bosted. dette gjør det mer sannsynlig at forbrukeren reagerer på annonsen. dette kan lett gjøres ved hjelp av Facebook der segmenteringen står sterkt.

2. Presis måling av konkrete resultater

det å drive med performance marketing forutsetter at du som bedrift har tilgang på data. det er viktig at dataen som er tilgjengelig skal utnyttes for å øke affekten av kampanjen dere kjører. dataen må tolkes korrekt og riktig i størrelse. dette bør basere seg på klikk, salg og registreringen fremfor oppfatning og følelser.

3. Kontinuerlig testing og optimalisering

metoden handler om å endre annonsene systematisk for å oppnå bedre og bedre resultater. det betyr at mesteparten av jobben skal gjøres etter at kampanjen er startet. det er først på dette punktet du kan teste, analyser, justere og tilpasse budskapet, målrettningen og kostnadene etter resultatene som da blir skapt.

vi som markedsførerer i dag jobber nesten som analytikere. vi jobber i et ekstremt høyt tempo og analyserer om kampanjene vi lager fungerer hos forbrukeren basert på tall og målinger. det er viktig å være glad i å teste og være nysgjerrig på resultatet annonsene utgjør til slutt.

4. Fleksibel budsjettering

Performance marketing er perfekt for små og mellomstore bedrifter som ikke har enorme markedsføringsbudsjett. prosessen gjør det mulig å kun betale for pr klikk noe som gjør prosessen billig og svert lukrativ.

Kort oppsumert

kort oppsummert er prosessen svært bra for bedrifter. prosessen gjør at bedriften hele tiden får testet ut om kampanjene fungerer i praksis. dette gjør at bedrifter trenger å sløse bort penger på kampanjer som ikke driver nye salg til bedriften.

KIlder

https://synlighet.no/blogg/hva-er-performance-marketing/

https://blogg.markedspartner.no/hva-er-performance-marketing

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *