Uncategorized

Betalt vs organisk søk – er det noe forskjell?

Okei, hvor ofte sitter du med ett spørsmål du ikke får svar på? hvor ofte prøver du å finne et telefonnummer i telefon katalogen eller hvor ofte drar du rundt i ulike butikker for å se om noen aktører har billigere pris? svaret er så og si aldri. Google har med hjelp av teknologien gjort det lettere for forbrukeren å finne ut alt det de lurer på med kun noen få taste trykk. Vi sitter med all verdens informasjon 24 timer i døgnet. Men hvordan skal man bli sett av forbrukeren?

Vi nordmenn tar for oss 30 millioner google søk pr dag. I gjennomsnitt er det 6,2 søk pr bruker daglig. Googles søkemotor er markedsleder og har ett enormt marked for søk og annonsering. I dagens innlegg skal jeg snakke om hva som er forskjellen på betalt og organisk plassering i Googles søkemotor. og hvordan det kan påvirke forbrukeren til å klikke seg inn på nettopp din side. Jeg kommer til å snakke om SERP, SEO og PCC. og hvordan disse metodene kan løfte deg øverst på søkesiden hos en eventuell forbruker.

Organsik søk, hva er det og hvordan kan det brukes til din fordel?

Organisert søk handler om å havne øverst i søket til en forbruker ved ett relevant søk. Når man f.eks søker på produktet «Caps» har bedriftene som selger capser jobbet systematisk og smart for å komme som det øverste resultatet. De organiske søkene er ikke påvirket av annonser og opptrer ikke som det heller.

for å komme høyt opp på organiske søk er det ett Parr huskeregler som gjelder. Det er viktig å ha tydelige overskrifter, nøkkel ord og er klart budskap. Google verdsetter de sidene som er ryddige, fine og oversiktlige. derfor er det lurt å tenke på det estetiske ved nettsiden til bedriften. om man bruker alle disse faktorene vil man rangere høyere på søket, noe som øker sannsynligheten for at forbrukeren klikker seg inn på siden.

vi kan spørre oss selv, hvor ofte blar vi videre på google sidene? jeg personlig ser kun på første siden og skroller så vidt ned. det er derfor viktig å komme seg høyt opp for å faktisk ha noe effekt. om man ikke klarer å komme seg oppover oppnår man muligens ikke trafikken man ønsker på siden. Google ønsker å finne det perfekte resultatet for et søk, dette fører til at svarene som dukker opp tilfredsstiller søkemotorens kriterier om størst relevanse og dermed tiltrer som det beste svaret for de som googler.

søkeannonsering

når du gjør et google søk kommer det opp tusenvis av resultater som tilhører søket ditt. resultatet viser korte sitater og en lenke inn til siden. men det mange forbrukere ikke tenker på er at søkeresultatet både inneholder organiske men også betalte plasseringer, også kjent som SEM (Search Engine Marketing)

SEM er annonser ulike bedrifter har betalt for, når noen søker opp en bestemt ting har bedrifter betalt for posisjonen de får i søket. De betalte søkene ligger helt øverst og om man ikke vet hva man skal se etter ser forbrukerne ofte ikke forskjellen.

la oss ta eksempelet «sko»

Her ser vi at alle 4 øverst forslag er merket med AD (annonse) som nevnt tidligere er alle disse plasseringene betalt for. kunden klikker ofte på øverste søke noe som gjøre disse plassene ekstremt lukrative. SEM fungerer på denne måten du som bedrift valget ett søkeord som du ønsker å «kjøpe» synlighet på. du lager en annonse som skal trigge forbrukeren når søkeordet blir søkt på. og du som bedrift velger helt selv hvor mye du ønsker å betale per klikk (PPC)

Én kommentar

  • Frida

    Du skriver på en gøy og muntlig måte som jeg liker godt! Prøv å huske på å gå over rettskriving også, er en del steder det stor vokstav mangler, lurt å fikse på det.

    Bra jobba 😀

Legg igjen en kommentar til Frida Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *