Uncategorized

Nettbutikk eiere i 18 dager

Under dette semester har jeg som tidligere nevnt at jeg går valgfaget digital markedsføring. og det kan sterkt anbefales! jeg gikk inn i klasserommet i starten av januar og hadde lave forventninger til hva jeg gikk til. jeg tenkte «hva er likesom digital markedsføring» men jeg skjønte fort at dette ble mitt semester! jeg har faktisk gjennom ett av mine store mål i livet! Christina lund Hedda Sæther og meg selv eier og driver vår egen nettbutikk og gjett hva? vi har faktisk salg og det går som det suser!

Under del 3 og 4 har Karl Philip og Andres tatt oss gjennom bransjenært innhold som skal få oss kvalifisert til arbeidsmarkedet. det har vært spennende og interessant men også ekstremt mye arbeid. i dagens innlegg skal jeg ta dere med på de 18 dagene fra vi lanserte og til i dag!

Hva kommer folk til å tenke?

Det å lansere en egen nettbutikk er både rart og skummelt men også ekstremt spennende. Hva kommer folk til å si om produktene? Er produktene bra nok? Kommer noen i det hele tatt å kjøpe noe? Hva om vi ikke får noen salg? Dette var tenker som gikk rundt i hode mitt på lanseringsdagen, men det gikk over all forventning. I skrivende stund har Ærlig solgt for over 9000kr og vi har hatt over 2500 besøkende på siden.

Utfordringene vi har støtt på..

vi skal jo være ærlig å si at vi var ganske nervøse når vi lanserte nettbutikken. Ingen av oss viste hvordan det kom til å gå. Spesielt var vi nervøse siden vi ikke hadde holdt våres egne produkter i hånden når vi lanserte. På grunn av covid-19 viruset ble alle bransjer hardt rammet, også printful. De reduserte kapasiteten og fikk ikke printet opp klærne så raskt som de ønsket. Derfor tok det lang til å lage klærne, Men ett problem som også dukket opp var frakt. Vanligvis går produkter fra USA til Europa hver dag, Men under corona stoppet så og si all flytrafikk noe som førte til en fordobling i leveringsperioden. Vi var ganske spent på om det kom til å ta like lang tid for kundene våres som det gjorde med vår bestilling, men heldig vis har den første kunden i dag fått klærne våres! og hun er superfornøyd med produktet.

Facebook ads

Når nettbutikken var lanser var det ikke å sette seg ned i sofaen og slappe av for å si det sånn.. Da begynte arbeidet med å få kunder inn på nettbutikken. Vi begynte med å teste ut ulike formater av annonser i Facebook annonser og lært ekstremt mye under veis. Vi testet både å ikke segmentere. da opplevde vi at annonsen gikk brett ut men fikk lite klikk inn på siden. Så prøve vi å segmentere mye. Det førte til at annonsen ikke ble sett og fikk lite engasjement og til slutt testet vi ut å segmentere etter interesse og ikke så mye etter alder. Noe som fungerte. Jeg vil si att alle annonsene har vært vellykket men med små justeringer kunne de gått ekstremt mye bedre. Vi har fått pr dags dato eksponering til 21 000 mennesker der 489 stykker klikket seg inn på nettbutikken. Utfordringen vår er å få et større andel klikk inn på siden. Det er målet fremover.

Epost – markedsføring

Nyhetsbrev har vært en svært god kilde for trafikk inn på nettbutikken. vi har løpet av perioden fått 85 påmeldte til nyhetsbrevet vårt som gjør at vi har hatt gode muligheter til e-post markedsføringen.

Når de kommer til plattformer vi har brukt for å sende ut e-poster har vi brukt to typer. MailChimp og E-post funksjonen innebygd i shopify. Vi merket raskt at mailen som ble sendt fra shopify endte i søppelpost hos mange kunder, Men vi fikk 12 sesjoner og ett salg fra e-post markedsføringen.

MailChimp ble hoved plattformen for e-post markedsføring og vi hadde en åpnings prosent på 50% noe vi er veldig fornøyd med. Vi fikk ett salg og 20 sesjoner inne på nettbutikken.

Lansering av Pride Kolleksjon

Rett etter lanseringen av nettbuttikken fant vi ut at vi ønsket å lansere mer klær. Vi ønsket å feire Pride med Ærlig, vi måtte derfor kaste oss rundt og lage plaggene. Vi jobbet som noen helter og lanserte klærne 30 juni ca 1 uke etter lansering av nettbutikken. Ønske var at alle kundene skulle få plaggene før Pride i Oslo derfor begrenset vi salget til 1 uke og lagde kolleksjon til Limited Edition. Og plaggene ble ekstremt godt tatt i mot fr kundene våres. Vi har lært litt av vår «feil» og vi har nå funnet ut at vi må ha litt lenger tid til lansering og ha en lanserings plan.

Hva nå?

Vi har fra første stund hatt en stor enighet om hva vi ønsker med nettbutikken. Vi bestemte oss tidlig at vi skulle lansere og skulle ta eksamen til nye høyder noe vi absolutt har fått til. Både Christina, Hedda og meg ønsker å fortsette med nettbutikken og gleder oss til fortsettelsen.

Allerede 1 juli lanserer vi en ny kolleksjon. Nemlig sommer kolleksjonen!

Vi kommer til å begynne å satse litt mer på markedsføringen og har planer om å teste ut influenser markedsføring da jeg og Christina har endel venner i bransjen.

En ting er helt sikkert. Vi har tilnærmet oss masse erfaring og informasjon som vi er ekstremt glade for å ha fått. Vi er prøvd og vi har feilet., men vi er godt fornøyd hvordan nettbutikken ble.

mvh – ærlig gjengen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *