Uncategorized

Inbound markedsføring –

Inbound markedsføring handler om direkte kontakt med kunden ved å være kunde fokusert. I disse dager har vi nå beveget oss over i 4 og siste del av semesteret med digital markedsføring. Den siste delen handler om selve digitale markedsføringen satt i teori. Anders tar oss nå gjennom teorier, strategier, annonser og analyser og dette virker så utrolig spennende. Vi har blitt lovet besøk av de beste innen for digital markedsføring og han svikter oss ikke. Denne uken hadde vi nemlig besøk av Camilla Visjø fra Inbound Group. Camilla er markeds og salgssjef i konsernet og hun sier hun trives ekstremt godt i jobben sin. Inbound Group jobber med b2b markedsføring der de bruker inbounmd markedsføring svert aktivt i sin forretningsmodell.

Hva er Inbound markedsføring?

mange vil si at inbounmd markedsføring er det motsatte av det de største bedriftene driver med. De største bedriftene har mye kapital og satser høyt på markedsføringen, dette er noe ikke alle har mulig het til og derfor er inbounmd perfekt for små og mellomstore bedrifter som vil sette et fotavtrykk i markedet. Ved å jobbe med inbounmd markedsføring jobber man med innhold som skal få forbrukeren til å reagere positivt og oppsøke nettsiden eller kjøpe produktet selv. Camilla forteller oss at Inbound gruppen jobber vekk fra salgs realisert fokus og heller mot trafikk og god kvalitet på innhold de lager. Camilla forteller videre at inbounmd markedsføring handler om å hjelpe kundene ned på et personlig nivå, der kommunikasjon utad står i fokus. Hun forteller oss at ved riktig bruk av inbounmd vil man få lojale kunder på sikt noe som kan skape god vekst i selskapet.

Hvorfor Inbound markedsføring?

når man snakket om inbounmd markedsføring er det mange positive sider ved strategien. strategien gir bedriftene mulighet til gjeve trafikk på sine kanaler noe som er positivt for salgsresultater i enden. trafikken gjør at markedsføringen får en mer helhet i lengden. metoden er billigere en hva tradisjonell media er, dette fører til at bedriftene kan ha et større volum av utgående innlegg som er med på å øke trafikken. strategien er også lettere å måle, Camilla forteller at inbound gjør det lettere å finne ut hva som er riktig for din bedrifts og hva kundene reagerer på.

Forskjellen på Inbound og Outbound markedsføring

I sammenheng med inbound markedsføring hører man ofte om outbound markedsføring også! vi kan tenke at markedsføring har to hovedgrupper, inboung og oulbound. Begge strategiene handler om hvordan markedsføre seg, men for å se forskjellen må man se på hvor fokuset til de ulike strategiene ligger.

Inbound markedsføring

Inbound markedsføring jobber med å lage relevant markedsføring som skal enten dekke ett behov eller hjelpe forbrukeren med ett problem de har. Strategien er kunde fokusert og jobber ut i fra hva målgruppene til varen ønsker å se. inbounmd markedsføring bruker de nye markedsføringskanalene der kunden befinner seg. slike kanaler kan være blogg, søkemotorer og sosiale medier.

Outbound markedsføring

Outbound markedsføring er kjent som oppmerksomhets krevende markedsføring. dette er markedsføring som bygger på at selger tar insativ til salgs prosessen. denne type markedsføring blir ofte sendt på tradisjonelle kanaler som tv, radio og i aviser. her er ikke markedsføringen laget for å dekke ett behov for kunden slik inbound markedsføring er.

begge strategiene har possetive og negative sider men Når var sist du så en reklame på tv og tenke det må jeg ha nå? og har du noen gang søkt opp noe på google for å få hjelp til å finne riktig produkt?

outbound er på mange måter den utdaterte merkedsføringsmodellen som de store bedriftene holder fast på. på andre siden er inbounmd nytt og utfordrende og har mye mer effekt på forbrukeren.

De 4 fasene i Inbound metodikken

Inbound markedsføringen gir en kundereise eller struktur som Camilla presenterte for oss. metoden forklarer hvordan bedrifter skal fra først steg til fjerde steg jobbe for å oppnå økt engasjement. vi starter på tiltrekke, så konvertere, så selge og tilslutt begeistre kundene.

Fase 1 – Tiltrekke

Den første fasten handler om å tiltrekke seg kunden mot bedriften. man kan gjerne markedsføre at man kan løse ett problem for kunden. i denne fasen kalles kundene for fremmede, det er fordi vi som bedrift ikke har kjennskap til kunden og kunden har ikke kjennskap til oss. for å få kunne til å få kjennskap er det viktig å bruke søkeoptimalisering (SEO) og kommunisere via bedriftens sosiale kanaler som blogg og Instagram.

Fase 2 – Konverter

I fase 2 handler det om å konvertere kunder til å bli besøkende hos bedriften din. her er det viktig at bedriften bruker aktiviteter for å fremme budskapet du ønsker å komme med. her kan det være lurt å informere om eventuelle tilbud du for som medlem eller hvilke fordeler du får ut av å handle hos deres bedrift.

Fase 3 – Salg

I den tredje fasen handler det om salg. her må du få kunden som besøker siden din til å kjøpe produktet av deg. i denne fasten har kunden mest sannsynlig meldt seg på nyhetsbrevet og er interessert i det du som bedrift selger. nå gjelder det bare å huke dem inn. dette kan gjøres via automatisert markedsføring, lead scoring og e-post.

Fase 4 – Begeistre

den siste fasten handler om å begeistre kunden du alt har solgt varer til. Den beste markedsføringen er å få kundene til å bli ambassadører for produktet og bedriften. Her er det viktig å få kunden til å snakke possetivt om kunde opplevelsen og varene dine. da vil nye kunder automatisk strømme til. Aktivitetene bedriften bør bruke videre er oppfølgning via e-post, automatisert markedsføring og hyppig bruk av sosiale medier.

Etter å ha satt meg inn i inbound markedsføring kan jeg klart si at dette har fanget oppmerksomheten min. dette er den nye type markedsføring og det er slik man får kunder i dagens teknologiske samfunn. jeg har forstått hva bedrifter kan gjøre annerledes for å skille seg ut og øke salgene sine og øke begeistringen hos kundene sine.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *