Uncategorized

Growth Hacking

Alle som starter en bedrift tenker ofte. «Hvordan får jeg bedriften til å vokse raskere?» en oppstart er ofte tung og krevende for mange, og ofte forstår ikke bedriftene hvordan man skal skape vekst. Det er her Growth Hacking kommer inn! fler av verdens største selskaper bruker Growth Hacking til å skape vekst i selskapet, men hvorfor bruker ikke alle det når verdens største gjør det? jeg tror teorien ikke er etablert i markedet fordi det er lite informasjon og lite kunnskap om teorien. Derfor er det ganske lurt å etablere kunnskap om emne.

I dagens blogg innlegg skal jeg snakke om hvordan en bedrift kan bruke Growth Hacking og hva fallgruvene kan være.

Hva er Growth Hacking

Growth Hacking er en strategi som først ble presentert av Sean Ellis i 2010. Growth Hacking er en digital markedsførings prosess som baserer seg på å ofte testing av kampanjer for å se hvilket innhold som skaper mest engasjement hos forbrukeren. strategien skal skape mest mulig vekst og kunder hos bedriften uten bruk av mye midler. strategien er derfor svert godt egnet ved oppstart fasen hos et selskap.

I teorien analyserer, tester og samler man inn data fra forbrukeren og deretter tar i bruk kunnskapen man har tilegnet seg i markedsføringen av bedriften. Growth Hacking er ikke bare til bruk for de digitale bedriftene men einer seg i alle sektorer.

Hvordan fungerer Growth Hacking?

For å finne ut hvordan Growth Hacking fungerer for din bedrift er det viktig å finne ut hvordan din bedrift tilegner seg vekst. dette er viktig for å kunne planlegge utviklingen og sette i gang tiltak som vil øke veksten. selve poenget med strategien er å skape vekst hos bedriften for å skape en gjeve vekst og lojale kunder hos nettbutikken.

I videoen over snakker journalisten bak YouTube kanalen Growth Tribe

Markedsføring på en ny måte

ved bruk av growth hackingmå man åpne opp øynene og se på nye muligheter og måter å markedsføre seg på. En tradisjonell markedsføringskampanje på de tradisjonelle kanalene er dyrt og svært Vansklig å få utbytte av når man er en liten bedrift. I dagens marked ser vi at det er et skifte i hvor bedriftene legger pengene sine når det gjelder markedsføring. Mange unngår de store mediekanaler og satser heller på små aktører som influensene, Facebook ads eller google tags. av den grund er det flere og fler som bruker Growth hacking. det er derfor viktig å tenke kreativt og nytt for å fange forbrukeren.

Ett eksempel kan være at kampanjen skal deles på sosiale medier. produktet bør være så bra at forbrukeren deler produktet videre frivillig på sine kanaler og snakker med venner og følgere. dette er den beste og nyeste måten å skape trafikk hos en bedrift. rett og slett en god anbefaling. ved growth hacking legger man mer vekt på at produktet i seg selv skal sikre vekst, produktet skal helst markedsføre seg selv ved at folk enten bruker produktet eller anbefaler det på sine kanaler.

Selskaper som bruker Growth Hacking i dag

For å se hvor effektiv strategien er skal jeg nå ta for meg 3 store bedrifter som bruker Growth Hacking aktivt. Dette er store selskaper vi alle kjenner til og har vært borti, muligens pga strategien de har valgt. De tre bedriftene er Dropbox, Hotmail og Airbnb. Dette er tre verdens kjente og store selskaper som klarer seg godt på det digitale markedet. Og den eneste likheten de har er Growth Hacking. Som en del av sine kampanjer bruker alle vekststrategien som en del av kampanjen

Dropbox

dropbox gjennomførte en kampanje for å få ny kunder inn på plattformen, metoden de brukte var å belønne eksisterende kunder for å invitere nye kunder inn. belønningen var en viss mengde gratis lagringsplass for hver inviterte bruker som ble betalende kunder.

AirBnb

AirBnB benytter seg av delingsplattformer for å nå ut til kunder, de benyttet seg av den amerikanse finn.no for å nå kunder. plattformen la tilrette for billige reiser der begge parter finn noe ut av plattformen. utleier fikk betalt og forbruker fikk en billig reise. Airbnb fant et hull i markedet der kundene heller vil leie av privatpersoner enn hoteller.

Hotmail

hotmail gjennomførte mye likt som Dropbox, plattformen ble den største mail tjenesten på 2000 tallet. de inviterte kunder til å invitere vennene sine ved chatte tjenesten msn, da sendte forbrukeren ut meling til venner og familie og sa de måtte bli med. dette var da starten på det vi kjenner som chat på nett.

siden growth hacking har fungert så bra for flere av verdens største bedrifter er det en veldig god grunn til å tro at den også fungerer for oss i her i Norge. det som er viktig er at hele strategien går ut på å prøve og feile. jeg skal hvertfall benytte strategien i min nettbutikk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *